Vodič za kupovinu bicikla
Vodiči za kupovinuNe zagađuju okolinu, ne morate da plaćate gorivo i dobri su za vaše zdravlje - to su samo neki od razloga zašto su bicikli popularni. Bilo da tražite prevoz do posla ili novi način rekreacije, u nastavku ćete pronaći osnovne smernice za kupovinu bicikla.
Vrste bicikla
MTB bicikl
Mountain bike ili brdski bicikl spada među najpopularnije vrste bicikla.
Brdski bicikl najbolje "radi" na grubim terenima. Istraživanje šumskih terena, vožnja po nasipima i vijuganje makadamom - na takvim putevima izvući ćete najbolje od MTB bicikla.
Iako je primarno namenjen vožnji po grubom terenu, to ne znači da ga ne možete voziti i po asfaltu. Ali ako vam treba bicikl isključivo za gradsku vožnju, pre se odlučite za gradski bicikl. To jest, vožnja brdskog bicikla po gradu zahteva puno više energije i truda nego vožnja gradskog bicikla.
Postoje dve vrste MTB bicikla - hardtail i full suspension. Hardtail MTB ima samo prednje amortizere, dok full suspension ima i prednje i zadnje. Za početnike i umerenu vožnju hardtail će zadovoljiti sve potrebe jer se dobro prilagođava različitim terenima, a takođe je i jeftiniji.
Full suspension MTB namenjen je agresivnijoj vožnji. Nema potrebe da kupujete takav bicikl osim ako se ozbiljnije ne nameravate baviti brdskim biciklizmom.
Gradski bicikl
City ili gradski bicikl namenjen je za vožnju po gradskim ulicama. Ako vam treba bicikl za posao, odlazak u kupovinu i rešavanje drugih "gradskih" obaveza, ovo je bicikl koji treba da izaberete.
Gradski bicikl omogućava ugodnu vožnju zahvaljujući uspravnoj poziciji sedenja, visoko postavljenom volanu i širokom sicu. Točkovi su veliki s tankim gumama. Na city bicikl takođe možete da dodajete dečje sedište, a često dolazi i sa korpom.
Imaju manje brzina, ali po gradskim biciklističkim stazama ionako ne možete da jurite dok vas okružuju pešaci.
Cross / Trekking bicikl
Za vožnju po gradu i po malo zahtevnijim terenima, preporučujemo cross bicikl.
Kombinacijom najboljih elemenata MTB i gradskog bicikla nastao je cross bicikl dobar i za svakodnevnu vožnju do posla i za vikend vožnju po seoskim brdima. S obzirom na stanje srpskih puteva, gume grubljeg profila koje se nalaze na ovoj vrsti bicikla ponekad će pružiti ugodniju vožnju od gradskog bicikla.
Na cross biciklu možete da kombinujete različite delove
Drumski bicikl
Drumski bicikl potpuna je suprotnost MTB biciklu.
Reč je vrlo laganom biciklu savršenom za brzu vožnju po ravnom terenu. Drumski bicikli voze se na takmičenjima jer su dizajnirani da pređu što veću udaljenost u što kraćem roku.
Nije namenjen vožnji velikog tereta, pa zaboravite na sedište za klinca ili korpu za namirnice.
Razlikujemo dve vrste drumskog bicikla - tzv. specijalke i touring bicikle. Specijalka je standardni drumski bicikl, dok je touring ojačana verzija specijalke namenjena dugotrajnoj vožnji putem(drumom) zahvaljujući karakteristikama poput debljeg rama, debljih točkova itd.
Cruiser bicikl
Udobniju gradsku vožnju ne možete da zamislite. Reč je o malo dorađenom gradskom biciklu koji se odlikuje velikim točkovima i uopšte zanimljivim izgledom.
Ram / okvir i točkovi bicikla
Kada odlučite koju vrstu bicikla želite, vreme je da pronađete pravu veličinu. Isto kao što će vas premale patike nažuljati, a prevelike pantalone stalno spadati, tako i bicikl mora biti odgovarajuće veličine. U suprotnom rizikujete neudobnu vožnju, a čak i mogućnost povrede.
Da biste izabrali odgovarajući bicikl, mora da znate dužinu unutrašnje strane svoje noge. Izmerićete je tako da bosi stanete uz zid i među noge stavite tvrdi predmet poput knjige tvrdih korica, vaservagu ili nešto slično. Potom neka vam netko izmeri udaljenost od poda do vrha predmeta koji držite.
Visinu unutrašnje dužine noge potrebno je pomnožiti sa:
- 0.66 da biste dobili idealnu dužinu rama drumskog ili trekking bicikla
- 0.22 za idealnu dužinu okvira MTB bicikla
MTB | Gradski ili drumski | ||
---|---|---|---|
Visina osobe (cm) | Okvir bicikla (cm) | Visina osobe (cm) | Okvir bicikla (cm) |
140 - 150 | 38 | 155 - 165 | 50 |
150 - 165 | 42 | 165 - 175 | 54 |
165 - 180 | 48 | 175 - 185 | 58 |
180 - 190 | 52 | 185 - 195 | 62 |
190 - 195 | 56 | ||
195 - 205 | 60 |
U slučaju da su veličine okvira izražene u inčima, pomnožite taj broj s 2.54 kako biste dobili visinu u centimetrima.
Ako ste negde između veličina, izaberite veći bicikl. U suprotnom ćete morati više podići sic, a tim se menja geometrija bicikla.
Okvir bicikla najčešće je izrađen od aluminijuma. Reč je o laganom materijalu koji uz pravilno oblikovanje može biti izuzetno čvrst. Na tržištu se pojavljuju i bicikli s okvirom od karbona. Ali, radi se o skupom materijalu, pa ako ste rekreativac s manjim budžetom, nema smisla da ulažete u takav bicikl.
Kada je reč o visini sedišta(sica), adekvatnu visinu izmerićete na sledeći način.
Obujte cipele u kojima ćete voziti i sedite na bicikl. Okrenite bilo koju pedalu u najniži položaj i na nju stavite nogu. Ako vam je noga skroz ispružena ili sasvim malo savijena u kolenu, tada je visina sica dobra. Ako ne možete da dodirnete pedalu, sic je previsoko. Ako vam je ipak noga jako savijena u kolenu, tada je sic postavljen prenisko.
Točkovi takođe dolaze u različitim veličinama, koje se izražavaju u inčima. Razlikujemo bicikle s točkovima od 26 do 29 inča.
Veći točkovi su teži i sporije ubrzavaju, ali zato lakše održavaju brzine i pružaju udobniju vožnju. Manji točkovi su okretniji, ali zato teže održavaju brzine. Iako ćete u pravilu veće točkove pronaći na gradskim biciklima, a manje na brdskim, i brdski bicikli mogu da imaju veće točkove.
Kočnice
Postoji nekoliko različitih vrsta kočnica na biciklima, a disk kočnice generalno se smatraju najboljima. Ali, priča je ipak malo komplikovanija od toga.
Disk kočnice uvedene su kako bi pružale adekvatno kočenje na zahtevnim brdskim terenima. Razlikujemo mehaničke i hidraulične disk kočnice. Mehaničke za kočenje koriste sajlu, dok hidraulične koriste kočiono ulje. Od ove dve vrste, hidraulične disk kočnice su najefikasnije.
Disk kočnice su bez sumnje najbolja vrsta kočnica. Međutim, s visokim kvalitetom dolazi i visoka cena. Osim ako ste profesionalac ili raspolažete velikim budžetom, nema potrebe da ulažete u disk kočnice.
Da, disk kočnice koče najbolje i najizdržljivije su. Ali za povremenu ili isključivo gradsku vožnju i više nego bespotrebne. Štedite novac.
Ponekad ćete disk kočnice pronaći na izuzetno povoljnim biciklima. To je jedan od glavnih znakova da se radi o biciklu lošeg kvaliteta. To jest, šanse su poprilično velike da su ostali delovi takvog bicikla slabijeg kvaliteta kako bi se bicikl mogao povoljno prodati, a disk kočnice su "glavni adut" prodaje.
Ako ste rekreativac, nemojte se previše zamarati vrstom kočnica. Kvalitetne kočnice dobro će odraditi posao kakve god bile. Ako vam bicikl služi za vožnju do prodavnice i nazad, razliku sigurno nećete primetiti.
Koliko novaca izdvojiti za bicikl?
Ako ćete bicikl voziti samo povremeno ili na vrlo kratkim trasama, bicikl do 30 000 dinara će vas adekvatno služiti. U slučaju da novci nisu u pitanju, možete se počastiti skupljim modelom. Ali, u pravilu nema potrebe.
U slučaju da je vožnja bicikla za vas malo ozbiljnija, bilo da ćete ga voziti na posao ili želite rekreaciju izvan teretane, u obzir uzmite bicikl u rangu između 30 000 i 60 000 dinara.
U trećoj grupi nalaze se malo ozbiljniji bicikli, namenjeni zahtevnijim rekreativcima. Cene se otprilike kreću između 60 000 i 100 000 dinara, a od opreme često ćete naići na kvalitetne prednje amortizere.
Zadnja grupa su bicikli iznad 100 000 dinara. Ako nameravate da izdvojite toliko novaca za bicikl, verovatno se ozbiljno bavite biciklizmom.
Naravno da je moguće naići na bicikl lošeg kvaliteta od 60 000 dinara, kao i na odličan bicikl za 30 000 dinara. Glavni savet je da ne dopustite da vas zavede oprema renomiranih proizvođača, pogotovo na jeftinijim modelima bicikla.
Bitno je da je bicikl čvrst, da vam odgovara veličina i da se osećate dobro tokom vožnje. Opremu lako kupite i zamenite kasnije.